RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.parikkala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.parikkala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 15.03.2023/Pykälä 23
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Perusopetuksen ja lukion tilinpäätös 2022
Sivltk 15.03.2023 § 23
47/12.02.00/2023
Valmistelija:
Riitta Sikiö
Kirjolan koulun ja Parikkalan lukion Vs. rehtori
P. 050 560 7732
Perusopetus ja lukio
Tilivelvollinen: Rehtori
Toiminta-ajatus ja tehtävät
Toteutetaan opetussuunnitelman mukaista opetusta tarkoituksenmukaisesti ja kustannustehokkaasti ottaen huomioon oppilaiden fyysiset, psyykkiset ja kielelliset erityistarpeet oppimisen tuen osalta. Kiinnitetään huomiota fyysisen ja psyykkisen oppimisympäristön turvallisuuteen kaikenikäisillä oppijoilla.
Perusopetus
Toiminnan painopistealueet 2022-2024
Perusopetuksen laatua tarkkaillaan ja kehitetään opetusministeriön laatimien laatukriteerien pohjalta. Laatukyselyt tehdään henkilöstölle, huoltajille ja oppilaille vuosittain.
KiVa Koulu -ohjelman toteuttamista jatketaan Kirjolan ja Saaren kouluissa.
Huoltajien osallisuutta koulutyössä kehitetään yhdessä huoltajien kanssa, tässä linkkinä toimii vanhempaintoimikunta. Oppilaiden osallisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia koulutyön järjestämiseen kehitetään, tässä linkkinä toimii oppilaskunta. Kouluviihtyvyyttä ja hyvinvointia edistetään yhteistyössä oppilaiden, huoltajien ja eri toimijoiden kanssa. Positiivisen pedagogiikan toimintamuodot ja työkalut otetaan käyttöön perusopetuksessa aloittaen alakoulusta ja henkilöstöstä.
Perusopetuksen opetussuunnitelmaa täydennetään koulukohtaisilla vuosisuunnitelmilla, joissa määritellään opetuksen vuosittaiset painopistealueet. Oppilaiden tueksi tarkoitettuja erityisopetuksen ratkaisuja kehitetään ja muokataan vuosittain tarvetta vastaaviksi (samanaikaisopetus, pienryhmäopetus, vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus, tukiluokan käyttö ja integraatio). Perusopetuksessa käytetään sähköisiä oppimisympäristöjä monipuolistamaan opetusta ja oppimista.
Oppilaiden välituntiliikuntaa tehostetaan Liikkuva koulu -ohjelman mukaisesti pitämällä pitkiä liikunnallisia välitunteja/liikuntakerhoja koulupäivän keskellä sekä monipuolistamalla oppitunteja toiminnalliseen suuntaan. Koulukuljetusten sujuvuutta, taloudellisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta seurataan ja kehitetään. Opettajien pedagogisia yleisiä taitoja kehitetään täydennyskoulutuksen ja tutoropettajan toiminnan/ohjauksen avulla.
Parikkalan kunnan koulut toteuttavat perusopetusta opetussuunnitelman mukaan. Opetuksen painotukset määräytyvät lukuvuosittain monialaisten oppimiskokonaisuuksien sekä laaja-alaisen osaamisen painopistealueiden mukaan.
Teemana lukuvuonna 2021 - 2022:
1.-3. lk Avaruus
4.-6. lk Turvallisuus
Yläkoulu: Kestävä tulevaisuus
Olennaiset tapahtumat tilikaudella
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta
Toiminta-ajatus ja tehtävät
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestäminen. Toiminnan järjestäminen on kunnalle vapaaehtoista. Kunta saa toimintaan valtionosuutta.
Toiminnan painopistealueet 2022 -2024
Lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen, lapsen kasvun ja kehityksen sekä koulunkäynnin ja oppimisen tukeminen. Aamu- ja iltapäivätoiminnan laatukorttien toteuttaminen.
Olennaiset tapahtumat tilikaudella
Koronarajoitukset, kuten maskisuositus purettiin 2022 syksyllä. Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnassa oli kuten aiemminkin monipuolista tekemistä lapsille. Lukuvuotta leimasi paluu arkeen- ajatus. Moni ennen koronaa tehty päätös tai arkitoiminto, tavalliset opetustunnit, pidettiin tärkeinä.
Parikkalan lukio
Toisen asteen tutkinnon ja/tai ylioppilastutkinnon suorittaminen
Hyvä jatko-opintokelpoisuus
Toiminnan painopistealueet 2022-2024
Lukuvuonna 2021-2022 teemana lukion opiskelijoilla on kansainvälisyyskasvatus.
Euroopan Unionilla on monia kansainvälisyyshankkeita, joihin koronan väistyessä anotaan tukea mm. EU:n Comenius-hankkeelta. Hankkeen kautta käynnistetään ystävyyskoulujen etsiminen.
Opettajien uuden opetusteknologian käyttötaitoja kehitetään edelleen digitaalisten pedagogisten käytänteiden hyödyntämisessä.
Opettajien pedagogisia yleisiä taitoja kehitetään täydennyskoulutuksen avulla.
Yhteistyötä Rautjärven lukion kanssa tiivistetään.
Olennaiset tapahtumat tilikaudella
Parikkalan lukio menestyi erinomaisesti valtakunnallisessa lukiovertailussa ollen sekä keväällä että syksyllä. Opiskelijalla on subjektiivinen oikeus valita syventäviä ja soveltavia kursseja. Näin ollen pienessä lukiossa joudutaan järjestämään opetusta pienille opetusryhmille.
Perusopetus ja lukio -tulosalue
Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen
Sitovat tavoitteet 2022 | Mittari/seurantatapa | Tavoitetaso | Toteutuminen |
Jokainen 9. luokan oppilas saa päättötodistuksen | Perusopetuksen päättötodistus | 100 %
| 100 % |
Jokainen peruskoulun päättötodistuksen saanut sijoittuu toisen asteen oppilaitokseen | Yhteishaun tulokset | 100 % | 100 % |
Teemavuoden toimintasuunnitelmien toteutuminen | Teemavuoden toimintasuunnitelmat vuosisuunnitelmissa | 100 % | 100 % |
Kaikki lukiolaiset saavat lukion päättötodistuksen | Lukion päättötodistukset | 100 % | 100 % |
Kaikki ylioppilaskirjoituksiin osallistuvat saavat hyväksytyn arvosanan | Yo-tutkintotodistus | 100 % | 100 % |
Toiminnan tunnusluvut (perustelutietoja)
Hyödyke ja mittayksikkö | TP 2021 | TA 2022 | TP 2022 | Poikkeama | Tot.-% |
Saari 1-6 lk | 51 | 51 | 53 | +2 | 104 % |
Kirjola, perusopetus 7-9 lk | 102 | 102 | 92 | -10 | 90 % |
Kirjola, perusopetus 1-6 lk | 161 | 162 | 158 | -4 | 98 % |
oppilaita yht. | 314 | 315 | 303 | -12 | 96 % |
Menot €/oppilas | 12 442 | 12 794 | 12 576 | -218 | 98 % |
|
|
|
|
|
|
Parikkala lukion oppilasmäärä | 44 | 45 | 31 | -14 | 69 % |
Menot, €/oppilas | 12 276 | 13 072 | 17914 | +4842 | 137,0 |
Hankkeet
Hankkeen nimi ja sisältö | Hankkeen rahoittajat, hallinnoija ja tavoitteet | Aikataulu | Kokonais-budjetti €/vuosi | Kunnan osuus € / % | Toteutuminen |
Kerhotoiminnan kehittäminen (4132) | Opetus- ja kulttuuriministeriö. Erityisavustuksella tuetaan kerhotoimintaa | 2.8.2021 - 31.12. 2022 | 10 000
| 3 000/ 30 % | 54,1 % |
Lukutaidon ja lukemisen vahvistaminen (4133) | Opetus- ja kulttuuriministeriö. Erityisavustuksella vahvistetaan lukemisen kulttuuria ja lukutaitoa varhaiskasvatuksessa ja alkuopetuksessa. | 23.6.2021- 31.12. 2022
| 10 000
| 2 000/ 20 %
| 94,6 % |
Oppimisen tuen ja inkluusion kehittäminen 2022 (4130) | Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä erityisavustus. Hanke on kuntien yhteishanke, jota organisoi Lappeenrannan kaupunki. Oppimisen tuen ja inkluusion kehittämiseen esi- ja perusopetuksessa. | 2021- 31.12. 2022
| Plan osuus 6 250
| 1 250/ 20 %
| 0 % |
Sitouttava kouluyhteistyö Etelä-Karjalassa (4131) | Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä erityisavustus. Etelä-Karjalan kuntien yhteishanke. "Kaikki kouluun: Koulupoissaolojen vähentäminen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen". | 2021 - 31.7. 2023
| Plan osuus 8 821
| 1 764/ 20 %
| 20,4 % |
Sairaalaopetuksen konsultaatio (4134) | Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä erityisavustus. Hanke on kuntien yhteishanke vuosille, jota organisoi Lappeenrannan kaupunki. | 2021 - 2022 | Plan osuus 5 385
| 1 077/ 20 % | 13,3 % |
Talous
| TP 2021 | TA 2022 | TA-muutos | Muutettu | TP 2022 | Tot% |
Toimintatuotot | 173 587 | 178 910 |
| 178 910 | 147 684 | 83 % |
Toimintakulut | -4 483 943 | -4 618 230 |
| -4 618 230 | -4 451 791 | 96 % |
Toimintakate | -4 310 356 | -4 439 320 |
| -4 439 320 | -4 293 847 | 97 % |
Merkittävimmät poikkeamat talousarviosta ja niiden perustelut
Toimintatuotot ovat jääneet alle talousarvion. Osa hankerahoituksesta on jouduttu palauttamaan, mutta nämä eivät näy tilinpäätöksessä. Lisäksi koulujen aamupäivä- ja iltapäivätoiminnan tulot jäivät selkeästi alle budjetoidun.
Esittelijä: Sivistysjohtaja Taipale Jukka
Päätösehdotus Sivistyslautakunta merkitsee tiedokseen perusopetuksen ja lukion tilinpäätöksen vuodelle 2022.
Päätös Merkitään tiedoksi
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |