RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.parikkala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.parikkala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 15.11.2023/Pykälä 108
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Vesiosuuskuntien vesi- ja jätevesimaksutaksan vahvistaminen 1.1.2024 lukien
Teknltk 15.11.2023 § 108
110/02.05.00/2023
Valmistelija:
vt. kuntatekniikan päällikkö Heikki Määttänen
puh. 050 410 9665
heikki.maattanen@parikkala.fi
Tekninen lautakunta on vuonna 2015 vahvistanut vesiosuuskunnilta perittävien maksujen yhtenäistämisen periaatteet. Alun perin vahvistettujen periaatteiden mukaan yli 10 liittyjän vesiosuuskunnilta on peritty vesitaksasta 80 % normaalista maksusta ja jätevesitaksasta 90 % normaalista maksusta. Lisäksi jäteveden osalta on huomioitu 5 %:n alennus / pumppaamo, mikäli vesiosuuskunnalla on hoidossaan linjapumppaamoja. Kyseistä yleisperiaatetta on noudatettu siitä alkaen, hinnoittelutasot on vahvistettu vuosittain.
Vahvistetut olevat periaatteet vuonna 2023 määräytyvät seuraavasti: Yli 10 liittyjän vesiosuuskunnilta peritään vesitaksasta 70 % normaalista maksusta ja jätevesitaksasta 70 % normaalista maksusta. Lisäksi jäteveden osalta huomioidaan 5 %:n alennus / pumppaamo, mikäli vesiosuuskunnalla on hoidossaan linjapumppaamoja.
Vesiosuuskuntien edustajien kanssa käytiin 25.10.2023 vuotuinen keskustelu, jossa tarkasteltiin osallistuneiden osuuskuntien tilanteita ja muita ajankohtaisia asioita.
Tiedoksi: Muistio vesiosuuskuntien tapaamisesta
Osuuskuntatapaamisessa heräsi kysymys, mikä on perusteena 10 liittyjän vähimmäismäärälle tukkualennukselle. Alkuperäisessä päätöksessä 19.3.2014 §15 on mainittu perusteena, että pienin kolmen osakkaan osuuskunta on verrattavissa lähinnä yksityisasiakkaaseen ja on sen vuoksi perusteltua rajata tukkuasiakastaksan ulkopuolelle. Tasavertaisuusperiaatteen mukaan alkuperäinen peruste ei ole kestävä.
Vesihuoltolaki mahdollistaa vesihuollon tukemisen kunnan, valtion tai EU:n varoilla, tukeminen ei kuitenkaan ole vesihuoltolain hengen mukaista ja myönnettyä tukea ei saa siirtää muiden vesihuoltoasiakkaiden maksettavaksi. Tukkuhinta pitää pystyä perustelemaan todellisten aiheutuneiden kustannuksien kautta. Käytännössä käytettävien laskentamekanismien mukaan tukkuhinnoittelu perustuu lähinnä arviointiin ja loppuasiakkaan samanarvoisuuteen / kohtuullisuuteen.
Vesiosuuskuntien tukkuhinnoittelun perusteena on osuuskuntien itse rakentamien verkostojen poistokustannukset, verkoston ja pumppaamojen huolto- / sähkökustannukset sekä hallinnosta ja jälleen laskutuksesta aiheutuvat kustannukset. Kyseisien kustannuksien seuraamuksena vesihuoltoasiakkaiden tasapuolisen kohtelun on katsottu oikeuttavan tukkualennuksen myöntämiseen.
Kaikilla vesilaitoksilla ei tukkuhinnoittelua ole lainkaan ja pidemmällä tähtäimellä on nähty, että täälläkin tukkuhinnoittelun perusteita täytyy harkita uudelleen.
Esittelijä: Tekninen johtaja Kupiainen Mikko
Päätösehdotus Lautakunta päättää, että edellä todettujen perusteiden mukaisesti vuonna 2024 vesiosuuskuntien maksuperiaatteet ja tukkualennus esitetään pidettäväksi ennallaan. Liittyjämäärän velvoite poistetaan, joten kaikilta vesiosuuskunnilta peritään vesitaksasta 70 % normaalista maksusta ja jätevesitaksasta 70 % normaalista maksusta. Lisäksi jäteveden osalta huomioidaan 5 %:n alennus / pumppaamo, mikäli vesiosuuskunnalla on hoidossaan linjapumppaamoja.
Päätös Keskustelun kuluessa Timo Neuvonen esitti, että vesiosuuskunnilta peritään jätevesitaksasta 90 % normaalista maksusta. Eero Nykänen kannatti tehtyä ehdotusta. Muilta osin päätösehdotuksen mukaisesti.
Lautakunta hyväksyi Timo Neuvosen tekemän ehdotuksen yksimielisesti.
Merkintä: Timo Neuvonen poistui asian päätöksenteon jälkeen klo 13.28
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |