Dynasty tietopalvelu Haku RSS Parikkalan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.parikkala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.parikkala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 29.05.2024/Pykälä 55


 

Oikaisuvaatimus teknisen johtajan 18.4.2024 tekemään päätökseen - vahinkopaikka Tukkikuja 2

 

Teknltk 29.05.2024 § 55  

61/02.05.00/2024  

 

Valmistelija

tekninen johtaja Mikko Kupiainen

puh. 050 571 4436

mikko.kupiainen@parikkala.fi

 

Asianosainen on jättänyt 20.5.2024 oikaisuvaatimuksen teknisen johtajan 18.4.2024 tekemästä päätöksestä. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan teknisen johtajan päätöksen oikaisua ja vahingonkorvauksen maksamista.

 

Asianosainen oli ajanut Tukkikujaa pitkin ja osunut tiessä olevaan kuoppaan Tukkikujan risteysalueella juuri ennen kevyenliikenteenväylää. Vahingon seuraksena asianosaisen kertoman mukaan hänen ajoneuvonsa oikea vetoakseli ja alapallo rikkoutuivat. Asianosainen vaatii korvauksena autokorjaamon laskun mukaista korvausta, korvausvaatimus yhteensä 748,00 € (sis. alv 24 %).

 

Rakennustarkastajan selvitys vahinkopaikasta sekä viittaukset eri lainkohtiin

 

Tarkastuksessa 15.4.2024 ajotie on ollut tyydyttävässä kunnossa. Tiessä Tukkikujan suunnasta suojatien edessä juuri ennen etuajo-oikeutettua risteystä on laaja painauma ei ole terävä reunainen (noin 120*70cm) jonka syvyys noin 4-5 cm. Tiehen ei ole tarvinnut kohdistaa korjaus tai paikkaustoimenpiteitä kevään 2024 aikana. Jossa vahingon kärsinyt kertoo ajoneuvonsa vaurioituneen. Alueen tiestö vastaavassa kunnossa. Kyseisestä painaumasta tai muustakaan alueen tiestöön liittyviä puutteista ei ole kuntaan tullut palautetta.

 

Sääolosuhteet vahinkoajankohdalla

 

Säätila tuona ajankohtana 24.3 yö -1 päivällä +3,    25.3 yö -4,5 päivällä -1  sademäärä 0,1 mm, 26.3 yö -2,8 päivällä +1,9  lumisade alkaa 18:30 2 mm ja jatkuu 27.3 noin klo 12:15 ja sataa uudelleen klo 14:45-17:00 sademäärällä 0,5 mm/vrk.

 

Perustelut:

 

Lait liikennejärjestelmästä, Tieliikenne ja Vahingon aiheuttajan korvausvastuu

 

 

Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä

 

33§ /13.7.2018/572) Maantien kunnossapito

 

Maantie on pidettävä yleisen liikenteen tarvetta ja väylän liikenteellistä merkitystä vastaavassa kunnossa. Maantien kunnossapidossa ja kunnossapidon tason määräytymisessä on otettava huomioon:

 

1) 13 §:n 1 ja 2 momentissa säädetyt vaatimukset ja 13 a §:ssä säädetty palvelutaso;

2) liikkumisympäristö, alueelliset tarpeet sekä keliolosuhteet;

3) liikenteen toimivuus ja liikenneturvallisuus;

4) elinkaarivaikutukset ja kustannustehokkuus;

5) tieomaisuuden säilyminen;

6) ympäristönäkökohdat.

 

Runkoverkolla maanteiden kunnossapidon on oltava korkeatasoista, mutta se saa ajallisesti tai paikallisesti vaihdella kohtuullisessa määrin liikenteelliset tarpeet ja olosuhteet huomioiden. Huonokuntoisia tiejaksoja ja painorajoituksia saa olla vähän tai ei lainkaan.

 

Muilla kuin runkoverkkoon kuuluvilla valta- ja kantateillä kunnossapidon on oltava hyvätasoista, mutta se saa ajallisesti tai paikallisesti vaihdella liikenteelliset tarpeet ja olosuhteet huomioiden. Huonokuntoisia tiejaksoja saa olla enemmän kuin runkoverkkoon kuuluvilla valta- ja kantateillä.

 

Muilla kuin runkoverkkoon kuuluvilla seutu- ja yhdysteillä kunnossapito on sovitettava alueellisen liikenteen tarpeisiin. Teiden kunnossapidon taso saa olla muuta tieverkkoa matalampi, ja se saa ajallisesti tai paikallisesti vaihdella liikenteelliset tarpeet ja olosuhteet huomioiden. Huonokuntoisia tiejaksoja saa olla enemmän kuin muulla maantieverkolla, mutta niiden määrän kasvua on pyrittävä hillitsemään.

 

Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella annetaan tarkemmat säännökset maanteiden kunnossapidon tasosta ja kunnossapitoluokista.

 

Vahingonkorvauslaki

Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu.

 

Vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos korvausvelvollisuus harkitaan kohtuuttoman raskaaksi ottaen huomioon vahingon aiheuttajan ja vahingon kärsineen varallisuusolot ja muut olosuhteet. Jos vahinko on aiheutettu tahallisesti, on kuitenkin täysi korvaus tuomittava, jollei erityisistä syistä harkita kohtuulliseksi alentaa korvausta.

 

Tieliikennelaki

3§ Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet (17.12.2020/1040)

 

Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

 

Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

5§ Turvallinen ajaminen ja raitiovaunun ajaminen (17.12.2020/1040).

 

Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.

 

Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. (17.12.2020/1040)

 

28§ Ajaminen risteyksessä

 

Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta.

 

Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä tai sinne ajettaessa ajotapa on sovitettava niin, ettei risteävän tien liikenteelle aiheudu haittaa, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.

 

Esittelijä: Tekninen johtaja Kupiainen Mikko

 

Päätösehdotus Lautakunta hylkää oikaisuvaatimuksen vahinkopaikan olosuhteiden selvityksen ja edellämainittujen perustelujen perusteella.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.