Dynasty tietopalvelu Haku RSS Parikkalan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://dynastyjulkaisu.parikkala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.parikkala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 19.09.2024/Pykälä 86



 

 

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vesihuoltolain muuttamisesta

 

Teknltk 19.09.2024 § 86  

99/11.00.01/2024  

 

Valmistelija:

tekninen johtaja Mikko Kupiainen

puh. 050 571 4436

mikko.kupiainen@parikkala.fi

 

Maa- ja metsätalousministeriö on pyytänyt lausuntoa Parikkalan kunnalta

luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vesihuoltolain

muuttamisesta 30.9.2024 mennessä.

 

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vesihuoltolakia. Esityksellä

toimeenpannaan hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan vesihuollon

toiminta turvataan ja vesivarat pidetään kansallisissa käsissä. Esityksellä

on valmisteltu Vesi on meidän -kansalaisaloitteeseen perustuvan

eduskunnan päätöksen (EK 26/2021 vp – KAA 2/2020 vp) edellyttämällä

tavalla sellainen lainsäädäntö, jolla varmistetaan kunnan

järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvien julkisomisteisten

vesihuoltotoimintojen säilyminen kuntien omistuksessa ja määräysvallassa.

Esitys on myös osa kansallista vesihuoltouudistusta ja sen tarkoituksena

on mahdollistaa uudistuksen ohjelman ja sen mukaisten

toimenpidekokonaisuuksien toteuttaminen.

 

Esityksen tavoitteena on varmistaa eduskunnan päätöksen EK 26/2021 vp

edellyttämällä tavalla julkisomisteisten vesihuoltotoimintojen säilyminen

kuntien omistuksessa ja määräysvallassa, edistää vesihuollon alueellista

yhteistyötä ja rakenneuudistusta, parantaa vesihuoltolaitosten

omaisuudenhallintaa, selkeyttää ja tehostaa vesihuollon toiminnan ja

talouden valvontaa sekä parantaa yleisesti vesihuoltolain toimivuutta.

 

Keskeiset esitykset vesihuoltolain muuttamiseksi ovat vesihuoltolaitoksen

määritelmän muutos, säännökset, joilla varmistetaan kunnan

järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvien julkisomisteisten

vesihuoltotoimintojen ja vesihuolto-omaisuuden säilyminen kuntien

määräysvallassa, vesihuollon suunnittelujärjestelmän kehittäminen

lisäämällä lakiin kunnalle velvollisuus laatia vesihuoltosuunnitelma ja

vesihuoltolaitokselle velvollisuus laatia omaisuudenhallintasuunnitelma

sekä toiminta-alueen määritystä ja kiinteistöjen liittämisvelvollisuutta

koskevat muutokset.

 

Vesihuoltolakiin ehdotetaan otettavaksi säännös, jonka mukaan

vesihuoltolaitoksen tulee olla kunnan määräysvallassa ja sen omaisuuden

tulla olla joko kunnan omistuksessa tai pitkäaikaisessa hallinnassa.

Kunnalle säädettäisiin lisäksi etuosto-oikeus nykyisin yksityisessä

omistuksessa olevien vesihuoltolaitosten ja niiden omaisuuden kaupoissa.

Muilla vesihuoltolakiin ehdotettavilla muutoksilla edistettäisiin vesihuollon

alueellista yhteistyötä ja rakennemuutosta, kehitettäisiin vesihuollon

suunnittelujärjestelmää, täsmennettäisiin kunnan vesihuollon

järjestämisvelvollisuutta, selkeytettäisiin vesihuoltolaitoksen toimintaalueen määrittämistä ja kiinteistöjen velvollisuutta liittyä laitoksen

verkostoon, tehostettaisiin laitoksen talouden ylläpitoa, parannettaisiin

vesihuollon maksujen kustannuskattavuutta ja läpinäkyvyyttä sekä

tehostettaisiin lain valvontaa. Laki on tarkoitettu tulemaan voiman

1.1.2026.

 

Ministeriön lausuntopyynnöt liitteineen löytyvät internet-sivustolta

https://mmm.fi/lausunnolla.

 

 

Yritysvaikutusten arviointi: ei tarpeen

 

Esittelijä: Tekninen johtaja Kupiainen Mikko

 

Päätösehdotus Parikkalan kunnan tekninen lautakunta lausuu vesihuoltolain  uudistamisesta seuraavaa: Valtakunnallisesti ajatellen tekninen lautakunta katsoo, että vesivarojen säilyttäminen kansallisissa käsissä on erittäin tärkeää koko Suomen vesihuollon turvaamiseksi.

 

Tekninen lautakunta näkee hyvänä uudistuksena, että lain

voimaantulon jälkeen perustettavien vesihuoltolaitosten tulisi olla kunnan

määräysvallassa ja omaisuuden tulee olla joko kunnan omistuksessa tai

pitkäaikaisessa hallinnassa. Lisäksi lakiehdotuksen 4 d §:n mukainen

kunnan etuosto-oikeus nykyisin yksityisomistuksessa olevan

vesihuoltolaitosten ja niiden omaisuuden kaupoissa varmistaa kuntien

määräysvallan lisääntymistä vesihuollon järjestämisessä.

 

Tekninen lautakunta katsoo, että esitysluonnoksen uusi 5 a§, jossa kunnille tulee velvoite laatia, hyväksyä ja pitää ajan tasalla vesihuoltosuunnitelma, on tarpeellinen työväline kokonaisuuden hallinnan kannalta.

 

Yleisesti velvoite kunnalle laatia vesihuoltosuunnitelma on hyvä, koska se

todennäköisesti lisäisi vesihuollon suunnitelmallista alueellista kehittämistä

sekä parantaisi vesihuollon investointitarpeiden tunnistamista pitkällä

aikavälillä. Suunnitelma voitaisiin laatia myös kuntien yhteistyönä, mikä on

hyvä asia. Omaisuudenhallintasuunnitelma ja varautumissuunnittelman

sisältövaatimukset aiheuttavat kustannuksia etenkin pienille vesilaitoksille,

joissa henkilöstöresurssit ovat rajalliset. Varautumissuunnittelman pohjaksi

olisi hyvä olla yhtenäinen rakenne, joka selkeyttäisi suunnitelman

laatimista.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.