RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.parikkala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.parikkala.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Elinvoimalautakunta
Pöytäkirja 30.10.2023/Pykälä 46
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Elinvoimalautakunnan tarkennettu talousarvio 2024 ja taloussuunnitelma vuosille 2024 - 2026
Khall 26.06.2023 § 144
95/02.02.00/2023
Valmistelijat:
kunnanjohtaja Mervi Pääkkö
puh. 044 781 1250
mervi.paakko@parikkala.fi
ja
hallintojohtaja Mirja Tuunanen
puh. 044 781 1251
mirja.tuunanen@parikkala.fi
Kuntalain (410/2015) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Kuntatalouden tasapainottaminen edellyttää määrätietoisia toimia menojen vähentämiseksi ja tulopohjan kasvattamiseksi. Vuosikatteen vahvistaminen on erityisen tärkeää, koska Parikkalan kunnan viime vuosien mittavien investointien vuoksi suunnitelman mukaiset poistot ovat kasvattaneet merkittävästi.
Parikkalan kuntastrategia on pohjana tulevalle suunnittelukaudelle.
Esittelijä: Elinvoimapäällikkö Tolkki Taina
Päätösehdotus Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion 2024 ja taloussuunnitelman 2024 - 2026 laadintaohjeet liitteen mukaisesti.
Päätös Hyväksyttiin.
Elinvltk 12.10.2023 § 67
Valmistelija:
elinvoimapäällikkö Taina Tolkki
puh. 044 781 1901
taina.tolkki@parikkala.fi
Kunnanhallitus on antanut hallintokunnille ohjeet taloussuunnitelman laatimista varten.
Lautakunnalle esitellään kokouksessa elinvoimapalveluiden talousarvio vuodelle 2024 ja taloussuunnitelma vuosille 2024 - 2026.
Lautakunnalle jaetaan esityslistan oheismateriaalina talousarvion tekstiosa. Numero-osuus tarkentuu kokouksessa.
Esittelijä: Elinvoimapäällikkö Tolkki Taina
Päätösehdotus Päätösehdotus annetaan kokouksessa.
Esittelijän päätösehdotus kokouksessa
Lautakunta käy keskustelua talousarvion tämän hetken valmistelun tilanteesta (talousarvion 2024 tekstiosa, hankesuunnitelma ja talousarvioluvut). Talousarviota käsitellään lokakuun valtuuston talousarvioseminaarissa, jonka jälkeen talousarviota käsitellään uudestaan lautakunnassa.
Lautakunta merkitsee talousarvion valmistelun tilanteen tässä vaiheessa tiedoksi.
Päätös Hyväksyttiin.
Merkintä: Janne Toikka poistui klo 17.55.
Elinvltk 30.10.2023 § 46
95/02.02.00/2023
Valmistelija:
elinvoimapäällikkö Taina Tolkki
puh. 044 781 1901
taina.tolkki@parikkala.fi
Parikkalan kuntastrategia 2023-2030 hyväksyttiin kunnanvaltuustossa 16.10.2023. Valtuuston talousarvioseminaarissa 18.10.2023 käsiteltiin kunnan yleistä taloustilannetta ja talousarvion 2024 valmistelua sekä kokonaisuudessaan että lautakuntatasolla. Tavoitteena oli määrittää suuntalinjat tulevaan. Valtuustoryhmiltä pyydettiin lausunnot kyseisen viikon loppuun mennessä. Saapuneita lausuntoja käsiteltiin johtoryhmässä 23.10.2023, ja määritettiin kuntastrategian painopisteet, joihin pohjautuen talousarvion valmistelua jatketaan.
Strategiset painopisteet vuodelle 2024 ovat:
Kestävää kasvua ja elinvoimaa
Tavoite 2: Mahdollistamme monipuolisen yritystoiminnan
- Toimenpide: Luomme edellytyksiä yritysten sijoittumiselle ja houkuttelemme osaajia sekä huolehdimme joustavasta kaavoittamisesta
- Toimenpide: Teemme oppilaitosyhteistyötä ja vahvistamme elinvoimaisuutta ottamalla käyttöön yritysvaikutusten arvioinnin
Tavoite 5: Huolehdimme kestävästä taloudesta
- Toimenpide: Huolehdimme talouden tasapainosta
Yhdessä tekemistä
Tavoite 2: Pidämme Parikkalan vireänä
- Toimenpide: Edistämme palvelujen tuottamista yhteistyössä yritysten, kolmannen sektorin sekä eri yhteisöjen kanssa ja tuemme erilaisen harrastustoiminnan kehittämistä avustamalla kolmannen sektorin toimimista
- Toimenpide: Edistämme vapaa-ajanasukkaiden mahdollisuuksia työskennellä ja asua kunnassa
Tavoite 4: Huolehdimme henkilöstön viihtyvyydestä ja hyvinvoinnista
- Toimenpide: Tuemme kannustavalla johtamisella henkilöstön mahdollisuuksia kehittää itseään, omaa työtään ja toimintatapojaan. Lisäksi jokainen kunnan työntekijä mieltää olevansa ennen kaikkea kuntalaisia varten.
- Toimenpide: Kehitämme aktiivisesti esihenkilötyötä ja johtamista.
Palveluista hyvinvointia
Tavoite 1: Kehitämme palveluita ja luomme uusia toimintatapoja
- Toimenpide: Etsimme uusia ja joustavia ratkaisuja yhdessä asukkaiden, yritysten ja yhdistysten kanssa sekä huolehdimme, että Parikkalassa on monipuoliset, laadukkaat ja kehittyvät hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen palvelut.
- Toimenpide: Olemme veto- ja pitovoimainen työnantaja ja vahvistamme positiivista mielikuvaa kunnasta.
Tavoite 3: Panostamme lasten ja nuorten sekä perheiden hyvinvointiin
- Toimenpide: Panostamme lasten ja nuorten hyvinvointiin sekä koulutukseen ja edistämme perheiden juurtumista Parikkalaan.
- Toimenpide: Toimimme aktiivisesti perheiden hyvinvoinnin puolesta
Yllämainituista strategisista painopisteistä elinvoimalautakunnan työskentelyyn ja talousarvioon vaikuttavat kaikki, eritoten Kestävä kasvu ja elinvoima sekä Pidämme Parikkalan vireänä. Monipuolisen yritystoiminnan mahdollistamista vahvistetaan hankkimalla palveluita Imatran seudun kehitysyhtiöstä. Maakunnallista yhteistyötä vahvistetaan ja jatketaan tiiviimpää yhteistyötä lähialueiden oppilaitosten kanssa (esim. BusinessMill). Läpileikkaavana painopistealueena kaikissa toiminnoissa on kestävästä taloudesta huolehtiminen. Pidämme Parikkalan vireänä -painopisteen toimiin lukeutuvat mm. kyläavustukset, etäpiste, mökkiläistoimikunnan toiminta.
Elinvoimalautakunnan aiemmin käsittelemä talousarvio 2024 on mahdoton mahduttaa kunnanhallituksen aiemmin määrittelemään raamiin (-640 000 €). Huomattava osa elinvoimapalveluiden kustannuksista on sellaisia, ettei niistä voida suoraan karsia (esim. Etelä-Karjalan maaseututoimi: 156 000 €, työmarkkinatuen kuntaosuudet: 280 000 €, Etelä-Karjalan Kärki-Leader ry: 20 000 €, Simpelejärven kunnostushanke 2022-2024: 30 000 €). Elinvoimapalveluiden varsinaiseen toimintaan kohdistuvat kustannukset on käyty tarkasti läpi, ja kuluja on karsittu sieltä, missä se on mahdollista. Toiminnan tehostamiseksi, palvelutason varmistamiseksi ja kunnan kehittämisen turvaamiseksi tarvittaisiin päinvastoin lisäresursseja sekä henkilöstöön että rahoitukseen. Valtuustoryhmien lausunnoissa kunnan kehittäminen nähtiin erittäin tärkeäksi toimeksi, toki talouden tasapaino huomioon ottaen. Tavoitteena on edelleen säilyttää Parikkala elinvoimaisena kuntana, jossa on hyvä mahdollisuudet elää, asua ja yrittää. Tämä vaatii myös panostamista tuleviin toimiin, pelkillä leikkauksilla kunta näivettyy entisestään.
Esittelijä: Elinvoimapäällikkö Tolkki Taina
Päätösehdotus Lautakunta hyväksyy elinvoimapalveluiden tulosalueiden tarkennetut talousarviot vuodelle 2024 ja taloussuunnitelmat vuosille 2024 - 2026 ja esittää niitä edelleen kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi.
Päätös Lautakunta kävi keskustelua tarkennetusta talousarviosta ja päätti, että Laptuote-Säätiön avustus hyväksytään hakemuksen mukaisesti 81 000 €.
Muilta osin päätösehdotuksen mukaan.
Merkintä 1: kunnanjohtaja Mervi Pääkkö saapui klo 17.03 asian käsittelyn aikana.
Merkintä 2: Pekka Paakkinen ja Mervi Pääkkö poistuivat klo 17.47 asian päätöksenteon jälkeen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |